Ett slag för hampan


I slutet av oktober ställde min syster Hanna, tillsammans med sin klass från Beckmans, ut några kollektioner på NK i Stockholm. Min syster hade bland annat gjort en jacka i hamparep. Jag var så stolt över henne att jag höll på att tuppa av. Hanna, som snart är utbildad modedesigner, försöker göra mig medveten om valet av textilier då jag köper kläder. Hon påpekar vikten av ekologiskt och att hampa är en av de bättre alternativen vid val av textil. Hampa är en trevlig nässelväxt som odlas utan eller med mycket få kemikalier och konstgödsel. Hampan kräver inte växelbruk och kan därför utan problem odlas på samma mark år efter år. Eftersom denna förtjusande nässelväxt är tålig kan den odlas i såväl varma som kalla klimat vilket är bra för att minska långa transporter. Läs gärna mer om ekomode på naturskyddsföreningen. Jag slår ett slag för hampan och rekommenderar hampaplagg som utmärkta julklappar. Dessa trevliga dojor tillverkade i hampa går att få tag på AW OF STHLM

Jag önskar er en förträfflig helg allesammans!
Kramar Cajsa

Lämna en kommentar